Baisotti reiste til Milano med en gründer i magen for to år siden. Nå har hun landet på Flesland igjen – denne gangen med et spennende konsept og en splitter ny butikk i byens motehus nr.1.
AHKÁI 4U i Kløverhuset – For meg er Kløverhuset et godt valg. Jeg har drevet så smått med messestands frem til nå, og fått veldig gode tilbakemeldinger. Etter å ha vært i møte med Kløverhuset bestemte jeg meg for å satse skikkelig, forteller Linda til In Magasinet. – Kløverhuset har en veldig interessant kundemasse i dag, og de skiller seg ut fra de store sentrene i Bergen & omegn. Markedsansvarlig for Kløverhuset, Morten Mørken, er enig med Linda. – For det første er jeg veldig glad for at Linda har valgt Kløverhuset. Vi er meget selektive på hvem vi tar inn i senteret, fordi vi har en klar profil vi ønsker å opprettholde. Jeg tror Bergen vil elske veskene til Linda, sier han. At veskene til Linda er eksklusive og flotte, er det i alle fall ingen tvil om. Den nye kolleksjonen som i dag er på plass på Kløverhuset oser design, kvalitet og motemetropol. Dette er noe enhver kvinne bør unne seg å ha på skuldrene. Prisklassen veskene befinner seg i er noe high-end. Stort sett strekker det seg fra 2000 kroner til 5000 kroner. I 2010 kommer det også en kolleksjon med noe mer casual linje.
Motemetropolen Milano Linda har alltid interessert seg for vesker, men det er først etter å ha bodd flere år i Milano at hun for alvor begynte å tenke på å gjøre lidenskap om til business. Hun jobbet som modell i Milano, og fikk mange gode kontakter der. – I løpet av årene i Milano har veskeinteressen min økt gradvis, forklarer hun. – Det er spennende å bidra med egne vesker med internasjonal skreddersøm. Selv har jeg stort sett alltid kjøpt vesker i Italia. Milano er helt unik på fashion, og jeg ville ta med meg en del av den verdenen hit. – Hvorfor reise til Milano når man kan starte noe selv?, spør hun.
godt det første møtet med Emilio; – Det ble fortalt at Emilio ikke hadde interesse av å sy for «noen nye». Han hadde nok å gjøre fra før. Likevel bestemte vi oss for at det måtte bli han. Vi fikk ordnet et møte med ham, og da jeg kom inn på verkstedet hans ble jeg møtt av en typisk italiener. Litt sånn man forestiller seg en italiensk skredder ser ut, eller har sett på film, smiler Linda. Forskjellige steder i lokalet lå det råmateriale til en ny Gucci-kolleksjon, og Linda skjønte fort at hun hadde kommet til rett sted. – Jeg tror han skjønte hvor lidenskapelig interessert jeg er i vesker da jeg kom inn i lokalet hans. Emilio måtte le litt av meg da jeg gikk rett bort til veskene på show-roomet hans og begynte å prøve dem på.
KOLIBRI - Children At Risk Foundation «Lev og la leve» har blitt et motto for Linda, som er alenemamma til tre. Hun mener at alle må få drive med det de selv har troen på og er interessert i. Selv har hun flere ben å stå på. – Jeg er utdannet innen natur-medisin, og synes det er utrolig fasinerende. Røttene mine strekker seg fra Finnmark via Bergen og ned til Frankrike, og derfor har jeg også valgt det spesielle navnet AHKÁI 4U, sier hun. At hun bryr seg om miljøet rundt seg og at folk har det bra ser man også igjen i hennes forretningsidé. Allerede før en eneste veske var laget kontaktet hun Children At Risk Foundation (CARF). Hun bestemte at dersom hun på et tidspunkt kom til å tjene penger på sin lidenskap og hobby, så ønsket hun at også andre fikk en del av denne suksessen. Derfor gir hun 1 % av alt overskudd til CARF. – Jeg føler meg privilegert siden jeg får lov til å jobbe med noe jeg er lidenskapelig opptatt av. Gutter har biler – jenter har vesker, smiler hun. www.ahkai4u.com
AHKÁI 4U AHKÁI er samisk, og betyr «på livstid for deg» eller «din for alltid». Dette gjenspeiler kvaliteten i veskene også. Veskene designes av Linda og blir sydd av Emilio. Emilio Giovanetti er en eldre herre med verksted i Milano. I nesten 40 år har han sydd for Gucci og Fendi, og nå er det altså AHKÁI 4U som står for tur. Linda husker
Nº3 2009
129